Interview met Erick Sermon van EMPD

Zeer weinig Hip Hop-artiesten hebben de mogelijkheid gehad om de carrière voort te zetten zoals Erick Sermon heeft gedaan. Meer dan 30 jaar in de maak en de catalogus om te concurreren met een van je top 5’s, lijkt Erick net zo gek te worden als het lijkt. Met een nieuwe Kickstarter-campagne, de revival van Def Squad en het ontdekken van nieuw talent, is The Green Eyed Bandit druk bezig geweest, zelfs als hij onopgemerkt bleef.

Voordat we ingaan op het nieuwe; gefeliciteerd met het komende 30-jarig jubileum van ‘Strictly Business’. Als je terugdenkt aan die tijd, dacht je ooit dat je nog steeds hier zou zijn en al die jaren later zou creëren en zo relevant?
Bedankt, als eerste. Het trekt me nog steeds uit om na te denken over die dagen. Toen EPMD voor het eerst begon, waren we gewoon jong en hongerig en geïnspireerd door de wereld om ons heen.

Het was toen leuker. Periode. Ik en P zouden in de studio gaan, op weg gaan en het zou een cyclus zijn. Alles was een machine, vooral op Def Jam. De cheques waren altijd op tijd en altijd gewist.

Een groot actueel onderwerp in de branche is nu hoe en wanneer producenten worden betaald. Toen je voor het eerst begon, was de productiezijde meer uit noodzaak of was het feit dat jullie beiden altijd deel van het plan konden produceren en rapten?
Eerlijk gezegd, wil je iets gek weten? We hebben altijd onze eigen beats gemaakt omdat we ons nooit realiseerden dat je naar de studio kon gaan en al beats hebt. We waren zo fris en jong, dat we in het begin onze eigen beats maakten, omdat we dachten dat dat moest.

Je hebt het iets eerder aangehaald, maar had je ooit situaties waarbij je werd uitgespookt bij het publiceren of dat je de monstername ophield die het uitrollen van een project belemmerde?
Nooit. Ooit. Def Jam was een machine, vooral nadat Biz Markie werd overvallen door een probleem met de goedkeuring. Ik hoefde me nooit zorgen te maken over mijn publicaties, steekproeven, salarisstrookjes, enzovoort. En zelfs als ik raakte, waren de cheques er en ik leef hier nu nog steeds mijn droom.

Veel producenten zijn bang voor monsters of in het donker als het gaat om het opruimen van monsters. Wat is uw beste advies voor producenten die monsters gebruiken?
Kom in contact met www.TrackLib.com . Ikzelf, Hank Shoklee, Prins Paul, QuestLove, Statik Selektah, Mr. Green en het team hebben een bibliotheek met meer dan 60.000 voorbeelden verzameld met alle publicatie-informatie en gesplitste bladen die beschikbaar zijn wanneer het monster wordt gekocht.

Het is een revolutionair platform dat in de loop van de dag veel ingeblikte projecten had kunnen besparen.

Het is een tijdje geleden dat we van je hebben gehoord en toen uit het niets zagen we een Def Squad-revival en een nieuw album aan de horizon. Wat kunnen we verwachten van “Go”?
Eigenlijk hebben we sindsdien de naam van het album veranderd in “Bernia”, de naam van mijn overleden grootmoeder. Terwijl ik de platen afspeelde die ik tot nu toe had, kon ik haar aanwezigheid in de kamer met mij voelen en dat was toen ik het wist.

Het album is tot nu toe dope; Ik heb veel goede vrienden die een bijdrage hebben geleverd en zullen bijdragen aan het project terwijl we het afronden en een Kickstarter-campagne hebben geïncorporeerd om de fans apart te laten zijn van het proces en ik heb een heleboel dope-cadeaus in de campagne opgenomen.

Wat was de inspiratie achter de Kickstarter-campagne?
Uiteraard was het zien van het succes dat De La Soul had een eye-opener, maar ik had iets met Kickstarter gedaan voorafgaand aan deze. Ik hou gewoon van het idee om de fans over het proces te laten gaan. Dat is absoluut iets dat nooit eerder mogelijk was.

Stel je voor dat je een exclusieve Erick Sermon krijgt met Method Man en Redman-platen voor de wereld of een inside-look in studiosessies; dit zijn suffe dingen die de fans verdienen.

 

Ik en Craig zijn van dezelfde plaats en iemand die mijn respect heeft sinds de eerste dag.

Wanneer kunnen we dat verwachten?
Spoedig. Zeer snel. Je krijgt het eerst, dus het kan je oproep zijn wanneer het gaat.

Met een carrière zo lang als de jouwe; Ik weet dat je eerst veel artiesten in handen hebt gehad. Wie zijn een paar waar je op terugkijkt, zoals: “Ik had ze nooit uit de studio moeten laten gaan”?
Ik herinner me dat ik Nas in de studio had in 91. Ik wist dat hij een dope-emcee was, ik wist gewoon niet wat ik met hem moest doen. Zijn inhoud was niet noodzakelijk van mij, maar nadat ik had gezien wat “Illmatic” deed, dacht ik “ik snap het nu”.

Ik nam wat van de eerste platen van Ludacris op toen hij “Chris Luva” was, ik herinner me een jonge Usher die gewoon naar beneden wilde toen ik voor het eerst naar Atlanta verhuisde en hij een wereldwijde Superstar werd. Ik ben gezegend dat ik vaak op de juiste plek was, maar mijn focus lag op de taak en de muziek. Tenzij het de Hit Squad en Def Squad was, dacht ik nooit in termen van uitbreiding.

Maar mijn grootste mis ooit was in de studio zijn met Michael Jackson en het niet eens beseffen tot het te laat was.

Toen ik in Virginia was, kreeg ik de kans om met mijn idool Teddy Riley te werken. Daar ontmoette ik voor het eerst een heel jonge Pharrell en Chad Hugo. Ik was zo onder de indruk dat ik in dezelfde kamer was, ik realiseerde me niet dat Michael Jackson in het hokje zat totdat ik de kamer uit kon krijgen zodat hij kon opnemen.

Hoe kwam de Big Krit-verbinding tot stand?
Krit is iemand die ik altijd al muzikaal heb gerespecteerd sinds ik hem voor het eerst hoorde. Hij produceert, ingenieurs en raps; dus we waren al op dezelfde golflengte voordat we elkaar ontmoetten.

We kwamen dichterbij toen hij zijn fall-out doormaakte met Def Jam. Ik stak echt mijn hand uit om woorden van bemoediging aan te bieden en om hem eraan te herinneren niet op te geven en te blijven aandringen. En we bouwden vanaf daar.

Een ding dat je van veel artiesten scheidt, is het feit dat je altijd met alle kusten hebt gewerkt en zelfs toen de East Coast vs. West Coast beef plaatsvond, je er nooit in verstrikt raakte en actief met kunstenaars aan beide kusten werkte .
Omdat ik van de cultuur hou en van het creëren van tijdloze muziek, ongeacht hoe het klinkt en klinkt. Als je teruggaat naar mijn begin, waren de meeste van mijn voorbeeldflips van Zapp en het parlement, dus toen Dre en Snoop het overnamen, was ik automatisch een fan en vond het geweldig.

In 92-93 verhuisde ik naar Atlanta en zag het begin van vele carrières zoals Outkast, The Neptunes en Usher en was in staat om voorop te lopen en niet stil te staan.

Een ding dat ik altijd al wilde weten, is over je optreden op “You Is not Fresh” van DJ Quik en Kam. Gemakkelijk een van de meest wrede diss-records op wax en je zat toen in het midden van het spervuur ​​van Quik en Kam op Dr. Dre. Wist je dat dit het record zou zijn?
Helemaal niet. Ik heb niet eens de stippen aangesloten en het hele verhaal tot jaren later en het vlees was al geplet.

Na “Bernia”, wat is de toekomst voor Erick Sermon?
Oh man, er zijn zoveel opties. Ik ben nog nooit zo opgewonden geweest. Ik heb een project met de naam “Dynamic Duos” en dat is iets dat ik al heel lang wilde doen. Ik heb bijna alle beste hiphop-duo’s waarmee ik heb gewerkt in de loop der jaren en het is een klassieker. Ik heb het over iedereen, van The Dogg Pound tot 8Ball en MJG tot UGK en nog veel meer.

Dan hebben we nieuwe Method Man, nieuwe Redman, nieuwe Method Man en Redman; Tsunami is ook onderweg, de opvolger van Ill Nino. En natuurlijk hebben we nieuwere acts zoals RJ Payne en we hebben Ren Thomas net naar Def Squad gebracht. Ik belde iedereen die ik ken in de branche en vertelde hen dat ze het verkloten hadden toen ze Ren niet tekenden.

Dan ga ik mijn documentaire vrijgeven. Het is 12 jaar geleden dat ik echt sprak en een verhaal te vertellen heb. De wereld is klaar om het hele Erick Sermon-verhaal te horen. Lang verhaal kort, ik probeer gewoon bezig te blijven.

 

Wat was jouw sleutel tot de levensduur?
De liefde voor de muziek en het feit dat het op een of andere manier lijkt alsof ieder jaar refereert aan een of andere vorm van Erick Sermon in hun archief. Het is verbazingwekkend dat de muziek uit elk deel van mijn carrière nog steeds de moeite van het brengen waard is.

Muzikaal, wat kunnen we verwachten?
Deze muziekcollectie is een van mijn best tot nu toe. Ik heb overal mijn Def Squad broers; Meth, Red en Keith Murray. Ik heb Craig Mack, Mr. Cheeks, Big KRIT, Too Short en nog een paar meer. Ik heb echt geprobeerd om het gezin te houden met hagelslag van het jonge talent zoals RJ Payne en Ren Thomas.

Toen ik voor het eerst het persbericht zag voor “Come Thru” met Method Man, Mr. Cheeks en Craig Mack, wist ik zeker dat het een Craig Mack-sample was, maar het was een nieuw couplet. Waar heb je Craig gevonden? Heb je Craig gevonden? Was het een gerecycleerd couplet? Er zijn letterlijk duizend vragen die in me opkwamen, vooral toen hij de Bad Boy Tour afsloot. Ik was er zeker van dat we nooit meer van hem zouden horen.
Laten we hier iets breken, je zult meer horen van Craig Mack. Het was een volledig risico om hem te zien. Alles wat je hoort over de sekte is echt, maar mijn broeder heeft een verhaal te vertellen en we hebben het allemaal gedocumenteerd. De wereld zal de kant van het Bad Boy-verhaal horen dat is opgesloten.

Zelf volg ik hem al jaren is erg een waardig artiest.

– Kralen Z. Breder Bron: urabanmagon

  • No Pressure (1993)
  • Double or Nothing (1995)
  • Erick Onasis (2000)
  • Music (2001)
  • React (2002)
  • Chilltown, New York (2004)

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *